Maren er født så godt som blind, men har ved operationer fået genoprettet en vis synsevne. Hun vil gerne fortælle lidt løst og fast om sin opvækst og skolegang:

Her følger Marens skolehistorie: 

Som otteårig kom jeg, sammen med min yngre bror, Hans Peter, på Det Kongelige Blindeinstitut; (Kostskole for Blinde og Svagsynede) ved Kalundborg (Refsnæs) 19-1-1941.  Ifølge en reportage sendt i Danmarks Radio i begyndelsen af 1940erne, udarbejdet af reporter Axel Dallerup, ”er det Danmarks strengeste skole”. Vi havde et meget ’stramt’ skema. Vi gik i skole hele dagen, og nogle af aftenerne var der undervisning i dans og folkedans + orkestersamspil og bibliotekslære. – Vi havde flere fag som andre skoler ikke underviste i, f.eks. sanseøvelse og anskuelse. - Eleverne på skolen var alle på lige vilkår. – Da min bror og jeg kom på skolen skulle vi ha’ fuld garderobe med. Derefter sørgede skolen for alt vores tøj.  Jeg husker en replik fra oldfruen til min mor: ”Det er længe siden jeg har set så godt tøj” - Min nor var altid opmærksom på hvordan vi ’tog os ud’ både i tøjet og opførslen. - Vi fik tit at vide at vi kom fra et godt hjem. – Egentlig kendte jeg Rigshospitalets øjenafdeling bedre end mit hjem. - Helt fra jeg var 8 md. gammel var jeg indlagt der det meste af tiden før jeg blev ’skolesøgende’. Jeg var tit det eneste barn på afdelingen. Jeg husker godt hvor meget de voksne tog sig af mig. Sygeplejerskerne lærte mig salmevers o.l. Og jeg blev nogen gange ’ lånt ud’ til lægerne eller andre af personalet. De købte fint tøj til mig som jeg fik på når jeg ikke var på hospitalet. – Julen 1940 blev jeg udskrevet. Så jeg havde kun været hjemme i tre uger før jeg sammen med min yngre bror kom på Refsnæs hvor skolen lå. Det var let for mig at ’falde ind i rollen’ fordi jeg som nævnt havde været meget på hospitalet hvor der var faste tider for alt hvad man skulle. - Men jeg længtes meget hjem den første tid. Nok mest fordi jeg følte at jeg skulle ta’ mig af min lillebror. Det havde vores forældre tit sagt.

                 -----------------------------------------------------------------------

Skolen på Refsnæs var en meget god skole. Der blev stillet store krav til de elever der var i stand til at følge undervisningen. Vi skulle markere hver gang der blev stillet et spørgsmål. Og vi skulle stille spørgsmål når vi ikke forstod ’stoffet’. Vi havde de samme retningslinjer som Kostskolen Herlufsholm ved Næstved. Bestemt lige så fastlagt var vores dag. – Vi blev betroet forskellige opgaver. F.eks. kom jeg til at hjælpe til på medicinstuen både før vi spiste morgenmad, og om aftenen før vi spiste aftensmad. Det kunne også hænde at jeg blev bedt om at møde i middagspausen. - Jeg fik 1 kr. hver måned. – Der kan skrives beretninger om de mange ’løjer’ der blev lavet, med det er ikke hensigten her.

                --------------------------------------------------------------------

Mit uddannelsesforløb er ikke et normalt forløb. - Rigtig mange gange har jeg haft de ’rigtige hænder’ til at skubbe på eller til at ’tale’ min sag. Eller de har haft de helt rigtige forbindelser. – Flere gange har jeg kunnet springe over i nogle fag fordi jeg havde haft ’stoffet’  før. Bl.a. var det på Nordisk Montessori Seminarium i biologi og anatomi. Det var fag jeg havde haft på Dronning Louises Børnehospital. De var trætte af mine doktorafhandlinger f.eks. i at oprette karantæne.

Jeg blev udskrevet fra skolen på Refsnæs ca. 16-6-1947. Derefter kom jeg på Blindeinstituttet på Kastelvej 60, København Ø. – Der kom jeg til at gå i det vi kaldte 1’ fortsættelse. Det vil sige jeg kom til at lære det samme, stort set, som det man kalder realeksamen. – Det er ikke helt det samme, for vi havde fem sprog det ene år. Jeg havde dansk, svensk, engelsk, tysk, fransk og esperanto, som var et valgfrit fag. - I løbet af den tid, blev jeg tilbudt et ’lettere’ korrespon-dancekursus, fordi mange af fagene var de samme, eksempelvis maskinskrivning og sprog. –Svensk havde vi i et enkelt modul. Vi var til eksamen juni 1949 – I løbet af vinteren 1949/50 tog jeg et samariterkursus på Nyboder Skole, og jeg udnyttede tiden til jeg skulle i ’i lære’, på at hjælpe et par lærere og forstanderen. Jeg hjalp også en del gange på sygeafdelingen. Nogle gange havde jeg endog nattevagt.  Dels hjalp jeg med at passe deres børn, dels med alt hvad der ’faldt for’. - Det gavnede senere min position på seminariet. – ca. 1-4-1950 blev jeg elev på Dr. Louises Børnehospital – Øster Farimagsgade 34, København Ø. Dette kursus var en privat aftale mellem Professor Oluf Andersen og administrationschef Bøgh Christensen. – Inden jeg var færdig med ’skolen’ , havde  jeg været til ’test’ i tre dage på Psykoteknisk Institut. Meningen med testen var at bedømme hvad jeg egnede mig til. Svaret på testen blev: ”Du kan selv bestemme hvad du vil” – Her bør det nok bemærkes at jeg ikke har studentereksamen, noget man ellers krævede på seminarierne, da de havde status som højere læreanstalter. De udtalelser der kom fra ’Blindeinstituttet’ godtgjorde eller bekræftede min duelighed. - Som elev på børnehospitalet blev der ikke taget hensyn til at jeg så dårligt. Jeg fik lov til at prøve alt det mine elevkammerater prøvede. Og jeg var på forskellige afdelinger i kortere eller længere tid. - Normalt var et sådan kursus planlagt til at tage tre måneder, men jeg var der i 7 mdr., apr. til nov. 1950. - Man tilbød mig at komme på Bispebjerg Hospital og blive uddannet som sygeplejerske, men det takkede jeg ”nej tak” til.  Jeg blev så overhørt som en treårigt uddannet barneplejerske med syge børn som speciale. (Man kaldte det ’barnesygeplejerske ’- en ikke officielt anerkendt titel.) - Det tilbud har jeg haft stor gavn af. - På et tidspunkt, langt senere, fik jeg et vikariat på børneafdelingen på sygehuset i Nakskov. aug. 1959. Og jeg tog et feriejob sommer 1953 på Fru Wessmanns Syge- og Plejehjem, Holsteinsgade 9, København Ø. - Fra 1-11-1950 til ca. 1-5-1951 var jeg på Husassistenternes Fagskole, Fensmarksvej, København N. (Det er den store røde bygning der ligger op til Tagensvej. Jeg husker ikke nr., men der var flere opgange, og forretninger i stueetagen). – Efter det kursus kom jeg, ca. 1-5 til 1-8-1951, på Hindholm Højskole – Det ophold var en slags  forskole til børnehaveseminarierne. Vi lærte de grundlæggende pædagogiske undervisningsregler og adfærdspsykologi plus samfundslære, og at lede ungdomsklubber i boldspil af forskellig slags, og gymnastik. Vi havde også sløjd, og vi lærte at lede institutioner. Og som noget meget væsentligt lærte vi at undervise ordblinde. - Det var dengang noget helt nyt. - Vi havde også andre fag, men det vil føre for vidt at nævne alle.- Det var Hindholm Højskole der indstillede og anbefalede os til seminarierne. Jeg kom til at høre til på Nordisk Montessori Seminarium, Svanemøllevej 116, Hellerup. – Alt hvad jeg fra nu af foretog mig, ca.1-8-1951, blev i seminariets regi. Den dato begyndte jeg i praktik i Taksigelseskirkens Menigheds-børnehave ved Vibenshus Runddel. Det var en social børnehave. Frk. Lykkegård var leder. Der fik vi lov til at holde foredrag for ministre og sociale myndigheder om pædagogiske emner. Vi fik også lov til at lave ’forældreaftner’ med underholdning. Og vi lærte børnene at spille små sketch.  Vi havde stor frihed til at brug alt det vi havde lært. 1-5-1952 blev jeg flyttet til en ’Frøbel’-børnehave i Vordingborggade, ved kirken. Frk. Birk var leder. I den børnehave var jeg med på sommerkoloni ved Arresø.  Ca. 1-11-1952 kom jeg som praktikant på Klintebjerg Børnehjem ved Otterup på Fyn. Leder var Erik Askegård. – Hensigten var at jeg skulle ta’ mig af drengene i deres fritid. Men efter en måneds tid blev jeg bedt om at undervise i almindelige skolefag - Den ene lærer fik tuberkulose, og der var ingen andre til at overtage hans timer. –Det blev en aftale at jeg ikke fik løn for det arbejde, men point, som jeg så kunne bruge på seminariet. – Det viste sig at være en meget god ordning, for nu havde jeg så også bevis på at jeg kunne undervise i skolen. – Det var næsten to fuldtidsjob. Jeg rettede stile og regneopgaver om natten, og de andre fag jeg skulle forberede mig til, tog jeg når der var en ledig stund. – Det var en fantastisk tid på mange måder. Vi havde et stort ansvar, for klientellet var kriminelle. – Jeg fik deres tillid fordi jeg sagde; ”Jeg har også været på børnehjem”. Der skete meget i det halve år jeg var der. Vi blev undervist af betjente og advokater fra Odense. Det gav os en form for tryghed. For når børnene var 18 år, kom mange af dem i fængsel. Fra 1-8-1953 kom jeg så i en halvdagsbørnehave på seminariet. Det var jeg et semester. Det var diplomatkorpsets børn. Vi kunne ikke tale dansk med dem. Alt  foregik på engelsk, tysk eller fransk. Det var let at være i den børnehave, for der var teoretisk undervisning på skolen om eftermiddagen. – Vi havde fag som adfærdspsykologi og videreførelse af de fag vi havde haft på ’Hindholm’. Nu fik vi bare også rytmik og sang og bevægelse + udvidet ledelsesetik, sundhedslære og observationsteknik. Og som noget meget centralt: Montessori pædagogik. Der var også forskellige små kurser vi blev tilbudt. F.eks psykologi på Zahles Skole over tre aftner, og børnelitteratur på biblioteket i Hellerup. Jeg deltog gerne i dem alle. - Her skal også nævnes de obligatoriske ’martskurser’ på Københavns Universitet. De varede en lille uges tid og handlede gerne om de sociale love og bestemmelser, og om de nye tiltag der blev iværksat for at forbedre vilkårene for de dårligst stillede børn. Man kunne tale med ministre og embedsmænd som arbejdede med de opgaver. Det handlede gerne om de sociale tiltag. 1-11-1953 kom jeg over i Frk. Svanes Privatbørnehave. Den lå på Onsgårdsvej i Hellerup. (Nr. husker jeg ikke). Det var en halvdagsbørnehave efter Montessoris pædagogik. Der var jeg i to semestre. Vi  fik lov til at være der som uddannede. Vi fik ansvar for ’driften’ og indkøb af materialer til beskæftigelse. Det var det sidste sted jeg var i praktik. -  Her skal indføjes at jeg vinteren 1953/54 tog endnu et samariterkursus  – for øvede.  Nu havde jeg været hele systemet igennem. -  Jeg var blevet testet i alle færdigheder og discipliner. Og fordi  jeg havde været på Klintebjerg Børnehjem, hvor jeg havde undervist i et halvt år, beskæftiget drengene og lært dem forskellige færdigheder, havde jeg så mange point at  jeg  kunne stoppe  med det. - Jeg var til afsluttende eksamen ca. 23-6-1954. – Som sagt kunne jeg springe meget over. - Det sparede mig for et helt år. – Jeg er i tidens løb blevet tilbudt mange ’gode’ stillinger. Men som svar på Frk. Hoffs spørgsmål: ”Hvad vil I når I kommer ud herfra”? svarede jeg altid: ”Jeg vil gå hjemme og passe mine egne børn.” Hertil svarede hun altid, at så savede jeg den gren over som jeg selv sad på. - Jeg har aldrig fortrudt hvad jeg havde besluttet den gang. - Jeg havde tid til mine børn. - Fra 1981 til 1984 havde jeg et job som omsorgskonsulent for DBS.

Maren som elev på et af de afsluttende studier